جراحی و کشیدن دندان

همه چیز درباره کشیدن دندان به روش جراحی و غیر جراحی

اگرچه حفظ دندان‌های طبیعی اولویت اصلی ما است، اما گاهی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که در آن باید دندان کشیده شود. مثلاً زمانی که دندان به شدت عفونت کرده و با عصب کشی یا درمان ریشه قابل احیا شدن نیست، ما مجبوریم دندان را بکشیم. زیرا در غیر این صورت ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. آنچه در این صفحه می‌خوانید اطلاعات کاملی در خصوص چرایی و نحوه کشیدن دندان است. اگر فکر می‌کنید نیاز به خارج کردن دندان دارید حتماً این مقاله را مطالعه بفرمایید.

چرا و چه زمانی نیاز به کشیدن دندان داریم؟

ما تا زمانی که مجبور نباشیم، اقدام به خارج کردن دندان از جایگاهش نمی‌کنیم، مگر اینکه واقعا هیچ راه و روشی برای حفظ دندان برایمان باقی نمانده باشد. به عنوان مثال اگر هیچ روش درمانی برای مشکلات زیر نداشته باشیم، احتمالاً در نهایت دندان را خارج خواهیم کرد:
گسترش پوسیدگی شدید تا زیر لثه یا ریشه دندان
شل شدن شدید دندان ناشی از پودنتیت
کمبود فضا برای حرکت دندان‌ها در ارتودنسی
شکستگی‌های طولی دندان
عفونت شدید انتهای ریشه دندان
نهفته بودن دندان

کشیدن دندان با جراحی

برای دندان‌هایی که به طور کامل قابل مشاهده نیستند یا به عبارتی نهفته و نیمه نهفته‌اند، نحوه کشیدن دندان متفاوت است. ما در این کیس‌ها، با دندان‌های آسیب دیده (و عمدتاً آسیب‌زا) مواجه هستیم. که یا به طول کامل زیر لثه پنهان هستند و یا مانند دندان‌های طبیعی دیگر، از لثه بیرون نیامده‌اند.
متاسفانه با روش معمول نمی‌توان چنین دندان‌هایی را خارج کرد و ما مجبوریم که از طریق جراحی اقدام به کشیدن دندان و خارج کردن آن کنیم. در طول فرآیند خارج کردن این دندان‌ها، برشی در بافت لثه زده می‌شود تا امکان دسترسی به دندان ایجاد شود.

نحوه جراحی دندان‌های نهفته و نیمه نهفته چگونه است؟

پس از برش بر روی لثه وکنار زدن آن، کشیدن دندان عقل نهفته و یا کشیدن دندان عقل نیمه نهفته به خوبی در معرض دید قرار می‌گیرد. این دندان‌ها به سختی خارج می شوند و بیشتر اوقات لازم است تا برای کشیدن آن‌ها برش‌هایی بر رویشان ایجاد شود. پس از برش، دندان را قطعه قطعه کرده، و قطعات را یکی پس از دیگری به آرامی از حفره آلوئولار (استخوان نگهدارنده دندان) خارج می‌کنند. در نهایت محل جراحی به خوبی بسته می‌شود.

آیا کشیدن دندان با جراحی درد دارد؟

از آنجایی که این نوع کشیدن، نسبت به روش معمول یک درمان تهاجمی‌تر است، اغلب تحت بیحسی و سدیشن و یا حتی بیهوشی عمومی انجام می شود. بنابراین شما در طول عمل دردی احساس نخواهید کرد. هرچند که پس از بی اثر شدن بیهوشی یا بی‌حسی احتمالا به صورت خفیف دردی تجربه می کنید که با مصرف داروهای مسکن التیام خواهد یافت.

چه دندانپزشکی جراحی خارج کردن دندان را انجام می‌دهد؟

این عمل توسط یک جراح دهان و دندان انجام می‌شود. با این حال، برخی از دندانپزشکان عمومی نیز صلاحیت انجام آن را دارند.